پایگاه خبری مهرخانه | mehrkhane.com

کد خبر: ۱۵۹۴۸
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
"مهندسی نفت رو به خاطر این تو گرایش‌های زمین‌شناسی انتخاب کردم؛ چون فکر می‌کردم کارهای عملیش بیشتر از رشته‌های دیگه‌س. مثلاً بودن سر چاه نفت یا کار کردن تو آزمایشگاه حفاری، ولی خب برای کارای عملی نیروی خانوم نمی‌گیرن. البته سختم هستا. تو کارشناسی که چند بار بردنمون بیرون، ما دخترا نمی‌تونستیم پا به پای پسرای کلاس راه بریم. بعضی جاهاش واقعاً خطرناک بود."


در ایران تحصیل دختران در رشته‌های فنی و مهندسی همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است. یکی از مسایلی که همیشه دغدغه ذهنی دختران دانشجوی رشته‌های مهندسی است آینده کاری این رشته‌ها برای دختران است زیرا در کشور ما به دلیل حاکمیت این ذهنیت که رشته‌های مهندسی مردانه هستند بازار کار این رشته‌ها نیز مردانه تعریف شده است و زنان معمولا برای ورود به این بازار کار مشکلاتی دارند.

به گزارش مهرخانه، روز پنجم اسفندماه مصادف با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در تقویم رسمی ایران روز «مهندس» نام گرفته است. خواجه نصیر یکی از فلاسفه و دانشمندان بزرگ قرن هفتم بود که فعالیت‌های ارزشمندی را در زمینه ریاضیات، فیزیک و نجوم انجام داد، اما مشهورترین اقدام او در این زمینه تأسیس رصدخانه مراغه است. حالا قرن‌ها پس از خواجه نصیر، نه‌تنها دانشجویان بسیاری در رشته‌های فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند، بلکه یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی معتبر کشور نیز به نام «خواجه نصیرالدین طوسی» نام‌گذاری شده است.

تأثیرپذیری تحصیل دختران در رشته‌های مهندسی از مسایل فرهنگی و سیاست‌های آموزشی
با این که رشته‌های مهندسی از قدیم‌الایام مردانه به حساب می‌آمدند و هنوز هم کمابیش این دیدگاه وجود دارد، اما با افزایش کلی ورود دختران به دانشگاه، حضور آنها در رشته‌های فنی و مهندسی نیز افزایش یافت.

تا پیش از سال 77 تعداد پسران پذیرفته شده در دانشگاه‌ها بیشتر از دختران بود، اما از این سال به بعد پیشی‌گرفتن دختران بر پسران در ورود به دانشگاه آغاز شد. طبق آمارهای منتشرشده، در سال 57 میزان ورود دختران به دانشگاه‌ها 27 درصد بود که این میزان در سال 75 به 52.1 درصد رسید اما در سال‌های بعد شاهد رشد این میزان بودیم؛ به‌گونه‌ای که در سال 1382، 65 درصد از دانشجویان واردشده به دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دادند.

البته، این افزایش حضور دخترها در ورود به دانشگاه در همه رشته‌ها یکسان نبوده و حضور آنها در رشته‌های علوم انسانی، هنر و علوم پایه، چشم‌گیرتر از رشته‌های فنی و مهندسی است. با این وجود، در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در حضور دختران در این رشته‌ها نیز بوده‌ایم که این مسئله به استقبال دانش‌آموزان دختر در سال‌های اخیر از رشته‌های فنی و ریاضی برمی‌گردد. طبق آمارهای ارایه‌شده بین سال‌های 65 تا 75 آمار دیپلمه‌های ریاضی فیزیک پسر، سه برابر و در همین زمان تعداد دیپلمه‌های دختر در این رشته‌ها 10 برابر شده است. بین سال‌های 75 تا 80 نیز تعداد دیپلمه‌های پسر رشته‌های ریاضی و فنی سه برابر افزایش داشته، اما این افزایش در میان دختران 5 برابر بوده است. همین گرایش به تحصیل در رشته‌های فنی در میان دختران دانش‌آموز، باعث شد در دانشگاه نیز این روند ادامه داشته باشد و دختران بیشتری نسبت به سال‌های قبل، وارد رشته‌های فنی و مهندسی شوند.

تحصیل دختران در رشته‌های مهندسی از 4 درصد در سال 65 به 30 درصد در سال 88 رسید
آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند نسبت تحصیل دختران در رشته‌های فنی و مهندسی از 4 درصد در سال 1365 به 30 درصد در سال 1388 رسید که رقم بسیار قابل توجهی بود. این نسبت در سال 90-89، 25 درصد بود، اما در سال 92 به 19 درصد رسید.

در کشورهای صنعتی هم تفاوت میان میزان گرایش دختران به رشته‌های فنی و مهندسی و سایر رشته‌ها مشهود است و این مسئله فقط مربوط به ایران نمی‌‌شود. در واقع، بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان، کمتر علاقه‌مند هستند در رشته‌های مرتبط با تکنولوژی مانند مهندسی ادامه تحصیل دهند. در اتحادیه اروپا و ژاپن حدود 70 درصد دانشجویان دختر در رشته‌های علوم انسانی و هنر و بقیه در رشته‌های فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند که این آمار تقریباً به آماری که در ایران وجود دارد، نزدیک است. در آلمان، در سال 2000 فقط 7.5 درصد از دانشجویان رشته مهندسی برق را زنان تشکیل می‌دادند. در سوئد اشتغال زنان در مشاغل آموزشی مانند معلمی در سه دهه گذشته حدود 80 درصد بوده؛ درحالی‌که این میزان در رشته‌های مهندسی حدود 25 درصد است.

بازار کار رشته‌های مهندسی در ایران مردانه تعریف شده است
در ایران تحصیل دختران در رشته‌های فنی و مهندسی همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است و گذشته از علاقه کمتر دختران به این رشته‌ها، اما شرایط آسانی برای تحصیل آنها در رشته‌های فنی و مهندسی فراهم نبوده است. یکی از مسایلی که دغدغه ذهنی دختران دانشجوی رشته‌های مهندسی است آینده کاری و بازار کار این رشته‌ها برای دختران است.

نکته دیگر این است که عدم شناخت کافی از رشته تحصیلی و آینده شغلی آن، باعث می‌شود بسیاری از دختران پس از ورود به رشته‌های مهندسی و شناختی که از رشته خود پیدا می‌کنند، از انتخاب خود پشیمان شوند و در تحصیلات تکمیلی به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی یا هنر رو بیاورند که این مسئله بسیار در میان دختران بیشتر مشاهده می‌شود.

با افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان دختر در دانشگاه‌ها از همان‌ سال‌های ابتدایی مخالفت‌هایی درباره این حضور پررنگ‌ دختران در دانشگاه ابراز شد و زمزمه‌هایی مبنی بر سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه‌ها از سوی مسئولان کشور مطرح شد. اولین بار این مساله از سوی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در اردیبهشت ماه سال 82 یعنی دو ماه مانده به کنکور همان سال مطرح شد اما مخالفت‌های زیادی با این طرح صورت گرفت و در نهایت با دستور رییس‌جمهور وقت این طرح به نتیجه نرسید و مسکوت باقی ماند.

مخالفت با تحصیل دختران در برخی رشته‌های مهندسی و سهمیه‌بندی جنسیتی
به همین دلایل در طی این سال‌ها همواره مخالفت‌هایی برای تحصیل دختران در رشته‌های فنی و مهندسی وجود داشت. در سال تحصیلی 91 محدودیت‌هایی برای تحصیل دختران در رشته‌هایی که عمدتاً گرایش‌های مختلف مهندسی بود، اعمال شد. در این سال 36 دانشگاه ظرفیت پذیرش دختران را در برخی از رشته‌های خود حذف کردند‌ که در این میان رشته مهندسی عمران در 15 دانشگاه و پس از آن گروه‌ مدیریت‌ها و مهندسی معدن در 12 دانشگاه صرفاً مردان را پذیرش می‌کردند.

سید ابوالفضل حسنی؛ مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری وقت، ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص این تصمیم وزارت‌خانه گفته بود: براساس نتایج به‌دست آمده از طرح آمایش که وضعیت گذشته، حال و چشم‌انداز آینده آموزش عالی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور را ترسیم می‌کند و بر مبنای ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند و نیازهای جامعه پذیرش دانشجوی خود را مشخص و اعلام می‌کنند ماهیت برخی از رشته‌ها مانند ماشین‌آلات کشاورزی یا معدن به دلیل سختی کار، تناسب چندانی با جنس خانم‌ها ندارد. تجربه نشان داده خانم‌ها در صورت پذیرفته‌شدن در این رشته‌ها و فارغ‌التحصیلی به فعالیت شغلی در این زمینه‌ها مشغول نمی‌‌شوند و این امر به بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی منجر می‌شود.

گذشته از آمارها و ارقامی که از زبان مسئولین مطرح می‌شود، حرف‌های خود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی می‌تواند به ما کمک کند تا دید صحیح‌تری در خصوص مسایل و مشکلات دختران مهندس و چرایی تحصیل آنها در رشته‌های مهندسی پیدا کنیم. به همین منظور گفتگوهایی با چند تن از این دختران ترتیب دادیم.

نسترن 24 ساله و دانشجوی سال آخر رشته مهندسی عمران در خصوص دلیل خود برای انتخاب این رشته می‌گوید: "رتبه‌ام به رشته عمران می‌خورد و برای همین این رشته رو انتخاب کردم؛ چون سال دومی بود که کنکور می‌دادم. در واقع، شناخت چندانی نسبت به این رشته نداشتم، اما الان این رشته رو با همه سختی‌هایی که داره دوست دارم."

او در مورد مشکلاتی که بر سر راهش وجود دارد می‌گوید: "من تو دانشگاه پیام‌نور درس می‌خونم و کلاس‌های چندانی نداریم. این مسئله برای رشته‌های فنی خیلی سخته و بار بیشتر رو دوش خود دانشجوئه. پروژه داریم اما ما رو نمی‌‌برن سرکار تا کار رو از نزدیک ببینیم چون امکانات دانشگاه خیلی محدوده."

"در مهندسی عمران بیشتر مردان جذب بازار کار می‌شوند چون معتقدند کاربلدتر هستند"
نسترن در رابطه با شرایط شغلی رشته خود معقتد است: "یا باید تو شرکت‌های مهندسی مشاوره کار کنیم یا جذب شهرداری بشیم که اگه جذب کنن، چندان با خانوما مشکل ندارن. البته، در کل به مردا بیشتر اعتماد دارن و می‌گن اونا زرنگ‌ترن. ما می‌تونیم هم ناظر سر ساختمون باشیم هم مهندس مشاور، اما سر ساختمان معمولاً با خانوما مشکل دارن چون کارگرا، کارفرما و پیمان‌کار همه مردن و با مردان راحت‌تر ارتباط می‌گیرن. کلاً تو شغلایی که درآمد پایینی داره، زودتر خانوما رو جذب می‌کنن، اما تو شغل‌هایی مثل مهندسی عمران که پایه حقوق نسبتاً خوبی داره، بیشتر مردا رو می‌گیرن؛ چون فکر می‌کنن اونا کاربلدتر هستن، اما خانوما رو جاهایی که مردا سرکار نمی‌‌رن جذب می‌کنن."

"مهندسی خواندم چون اسمش دهان پُرکن بود"
رزا، 23 ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک یکی دیگر از دخترانی است که با او صحبت کردیم. او مهندس‌شدن و دهان پُرکن‌بودن اسم رشته مهندسی الکترونیک را انگیزه‌ای برای تحصیل در این رشته می‌داند و می‌گوید: "می‌خواستم قابلیت خودمو نشون بدم که حتی از پس سخت‌ترین درسا برمیام. قبل از این‌که وارد این رشته بشم، فکر نمی‌‌کردم انقدر سخت باشه. از طرفی با علاقه کامل هم وارد این رشته نشدم و سال دوم به این نتیجه رسیدم که این رشته رو دوست ندارم. خوندن رشته‌های فنی برای پسرا راحت‌تره چون خدایی مغزشون مهندسیه."

او که پس از فارغ‌التحصیلی به کار در شغل خبرنگاری روی آورده است، در خصوص بازار کار رشته مهندسی الکترونیک برای دختران، می‌گوید: "دخترا فقط می‌تونن تو قسمت‌ نرم‌افزاری این رشته فعال باشن، اما قسمت سخت‌افزاری و دکل و ... کار پسراست؛ چون محیطش خشنه و لطافت و لوس‌بازی برنمی‌داره. اصلاً تو این کارا ما دخترا رو قبول نمی‌‌کنن."

وقتی دختران مهندس نفت کار دفتری انجام می‌دهند و منشی می‌شوند
شیرین، 26 ساله و دانشجوی دکترای رشته مهندسی نفت یکی دیگر از دختران مهندسی است که با او گفتگو می‌کنیم. او در مورد انگیزه انتخاب رشته تحصیلی‌اش می‌گوید: "مهندسی نفت رو به خاطر این تو گرایش‌های زمین‌شناسی انتخاب کردم؛ چون فکر می‌کردم کارهای عملیش بیشتر از رشته‌های دیگه‌س. مثلاً بودن سر چاه نفت یا کار کردن تو آزمایشگاه حفاری، ولی خب برای کارای عملی نیروی خانوم نمی‌گیرن. البته سختم هستا. تو کارشناسی که چند بار بردنمون بیرون، ما دخترا نمی‌تونستیم پا به پای پسرای کلاس راه بریم. بعضی جاهاش واقعاً خطرناک بود. مثلاً بالا رفتن از کوه یا رد شدن از رودخونه. یه بار که برده بودنمون فشم، دخترا از رودخونه رد نشدن که، فقط چند نفرشون اومدن چون عرض رودخونه زیاد بود."

او در رابطه با بازار کار رشته خود می‌گوید: "توی معادن، شرکت‌های نفتی و سازمان زمین‌شناسی میشه کار کرد. شاید هم بتونیم معلم یا استاد دانشگاه بشیم. ولی توی موارد اولم فکر می‌کنم اولویت با مرداست. شاید فکر می‌کنن یه دختر نمی‌تونه از پس این کارا بر بیاد و اگه یه روزی بره تو شرکتای نفتی یا مهندسی بهش کار دفتری میدن یا منشی می‌شه. تهش فقط تدریس می‌مونه برای دختر که اونم کلی رزومه می‌خوان از آدم. چند تا از دوستای من که تونستن برن تو شرکت کار کنن که مرتبط با رشته‌مون بود، استادمون معرفیشون کرد. بقیه همه کاراشون غیره مرتبطه و همه پشیمونن که چرا این رشته رو خوندن."
‫‬‬‬‬‬
"مردها دوست ندارند سرپرست کارشان خانم باشد"
فرزانه 26 ساله، فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار و کارشناس پیاده‌سازی و تولید نرم‌افزار یک بانک دولتی است. او در خصوص سختی‌های کار برنامه‌نویسی برای زنان می‌گوید: "در شغل ما بین کسانی که مستر می‌شن یا برنامه‌نویس، خب ‌من راستش تا حالا خانم ندیدم. همه یا تو سطح منن یا پایین‌ترن؛ اگه هم بالاتر باشن، برای اینه که تمرکز خوبی دارن. یکی از ویژگی‌های خانم‌ها اینه که هم‌زمان چند تا موضوع تو ذهنشون میاد، اما تو برنامه‌نویسی تمرکز داشتن خیلی مهمه. برای همین اگه مشکلی داشته باشی یا چیزی خوشحالت کرده باشه، ذهن خانم‌ها سمتش سوییچ میشه و باعث میشه تمرکز لازم برای این کار رو نداشته باشیم. مردا خیلی راحت‌تر این تمرکز رو به دست می‌یارن. یه وقتایی به مشکل می‌خوری و یه پروژه رو باید تو فلان تاریخ تحویل بدی، اما تحویل داده نمیشه؛ چون به یه مشکلاتی می‌خوری که زمانش اصلاً مشخص نیست. وقتی ددلاین می‌رسه، مردا خیلی خوب می‌تونن این مسئله رو مدیریت کنن، اونا استرس نمی‌گیرن و خیلی پر قدرت‌تر رفتار می‌کنن اما خانم‌ها دچار استرس میشن."

او می‌گوید: تو آمریکا الان مدیرای خیلی قسمت‌های کار برنامه‌نویسی خانم هستن؛ توی ایران هم الان داره کم‌کم جا می‌افته، اما دست کم گرفتن خانم‌ها هنوز خیلی وجود داره. من اوایل وقتی به مشکل می‌خوردم، فکر می‌کردم خودم نمی‌تونم، اما پسری که هم‌سن خودم هم بود، می‌تونه این مشکل رو حل کنه. مردا هم اعتماد به نفس خوبی دارن هم می‌گن ما مردیم حالا که یه زن از ما کمک خواسته ما باید این مشکل رو حل کنیم. خیلی بده اگه من بنشینم پشت سیستم و نتونم حلش کنم. این ضعف تو وجود ما خانم‌ها هست که باید سعی کنیم برطرفش کنیم. برای مردا خیلی خوشایند نیست که سرپرست کارشون یه خانم باشه و چالش بینشان خیلی به وجود می‌آید. مثل خیلی از کارای دیگه ما هم باید خیلی زور بزنیم که با مردا هم‌پا بشیم و این کار خیلی سخت و زمان‌بره."

فرزانه درباره ترجیح شرکت‌ها برای استخدام کارمند می‌گوید: کار پیدا کردن بستگی به شرکت داره. چون خانم‌ها پول کمتری برای کارشون می‌گیرن یه وقتی هست سیاست شرکت اینه که پول کمتر بده چون سرعت کارش اهمیت زیادی نداره، اما اگه سرعت کارشون بالا باشه و نیروی متخصص بخوان، ترجیح می‌دن نیروی آقا استخدام کنن. کسی که برنامه‌نویس خوبیه ابعاد زندگیش کمه ؛چون واقعا از لحاظ روحی ارضا می‌شه وقتی خروجی کارش رو ببینه و برای همین فقط روی کارش تمرکز می‌کنه و سراغ مسایل دیگه‌ای که وقتش رو می‌گیره نمی‌ره. کسانی که تو این کارن معمولاً احساسی نیستن؛ چون این کار خیلی جدیت و منطق می‌خواد، اما چون خانم‌ها احساسی‌ترن به اندازه مردا موفق نمی‌شن. البته، تو چند سال اخیر خانم‌ها خیلی تو این کار پیشرفت کردن."

به گزارش مهرخانه، آن‌چه مسلم است این‌که نقشی که زنان می‌توانند در رشته‌های فنی و مهندسی با توجه به روحیات زنانه داشته باشند، مشخص نیست و همین امر باعث شده که تعداد بسیاری از آنها یا وارد بازار کار نشوند یا برای ورود به بازار کار با موانع بسیاری مواجه باشند و عملاً بخشی از بودجه کشور که برای این افراد هزینه می‌شود، به هدر رود.

همین دغدغه موجب شد که در برخی از برهه‌های زمانی با سهمیمه‌بندی جنسیتی رشته‌های فنی مواجه شدیم، که البته این سهمیه‌بندی با توجه به دیدگاهی که قایل به دسترسی به فرصت‌های برابر آموزشی است، با چالش‌های بسیاری مواجه شد. از این‌رو لازم است تا سیاست‌گذاران در کشور با توجه به ویژگی‌های زنانه، به ارایه شرایط تحصیل و اشتغال زنان در رشته‌های فنی و مهندسی مشکلات بپردازند و البته در این زمینه آگاهی‌بخشی به دختران و خانواده‌های آنها درخصوص تحصیل و اشتغال در رشته‌های فنی مثمرثمر است تا دختران از همان ابتدا با نگرشی درست، اقدام به تحصیل در این رشته‌ها کنند.

(در همین زمینه: زنان مهندس؛ سردرگم میان بودن و نبودن)

انتهای پیام/ 930701
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
انتشار یافته: ۶۸
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
2
6
بسیار سطحی بود ......مگر در سایر رشته ها در ایران هم اکنون زنان وضعی بهتر دارند؟! خود من با رشته ریاضی فیزیک با رتبه کشوری500میتوانستم بهترین رشته مهندسی را قبول شوم چقدر هم علاقه داشتم به دروس کارگاهی وآزمایشگاهی و فنی ولی به دلیل آینده شغلی یک رشته علوم انسانی (حسابداری)انتخاب کردم همه استخدامهای خوب رشته ما ازجمله بانک وبیمه و شرکت نفت خانوم ور نمیدارند یا به بهانه های گوناگون خانومها را در مصاحبه رد میکنند بخش خصوصی هم در این رشته سابقه کار به اندازه تمدن بشریت میخواهندضمن اینکه به ندرت زنان در این رشته به پستهای مدیریتی میرسند(مثل سایر مشاغل حتی دربخشهای آموزش و بهداشت هم زنان به سمتهای مدیریتی نمیرسندمعمولا)الان حسرت میخورم حالا که قراربود بیکار بمانم کاش همان رشته مورد علاقه ام را میخواندم درضمن با پاک کردن صورت مساله مشکلی حل نمیشودو این موج (یورش به تحصیل و اشتغال زنان وتلاش برای خانه نشینی آنان چند سالیست که درهمه رشته ها شروع شده)
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
1
4
این رو هم بگم که در اطراف من کم نیستند پسرانی شاغل و یا بیکار هم که لیسانسشان مهندسی بوده اما فوق لیسانس را غیرمهندسی خوانده اندبه دلایل مختلف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
3
12
عزیزم رفتین فقط یا خانومهای ضعیف نفس و بی اراده این رشته ها مصاحبه کردین اگر یک مقدار جستجو میفرمودید متوجه میشدید این رشته ها زنان موفق هم کم ندارد(البته اگر به آنها رخصت بدهند نه اینکه دست وپای فردی را قطع کنیم وبعد بگوییم حالا پرواز کن)مازنان ایرانی در رشته های مهندسی و ریاضیات داریم که حتی در عرصه جهانی مایه افتخار کشورند.شاید هم حس حسادت زنانه تان باعث شده نتوانیدزنان موفق این رشته ها راببینیددر پاسخ به اون خانومی هم که گفته ما در رد شدن از رود و....مشکل داشتیم باید بگم البته که خانومهایی مثل شما حتی با راه رفتن درخیابان صاف هم مشکل دارندآنهم با کفش پاشنه بلندونازو ادا و...وگرنه زنان روستایی وعشایر ما به راحتی از رود و کوهستان و...میگذرندتیراندازی و دامداری وکشاورزی وسوارکاری میکنند تندرستیشان از شما بیشتر وخانه داری شان بهتر وفرزندآوری و تربیت فرزندشان هم بیشترو بهتراز شماست در حالیکه معمولا به وسایل بسیارمدرن زندگی مثل ماشین ظرفشویی و...هم دسترسی ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
8
9
یکی از ویژگی های زن خوب واقعگرا بودن اون هست نه اصرار بر مرد بودنش!
زنهای روستایی اگر افتضاحات کار زنان شهری را ببینند و اوضای نابسامان درست شده را ببینند آرزو نمی کنند که به جای آنها باشند.
افرادی که با آنها صحبت شده است بر خلاف برخی نظرات که اینجا می بینم واقع بین تر بوده اند و از نزدیک همه چیز را لمس کرده اند و از تجربه گفته اند بر خلاف برخی که فقط تعصب مرد شدن کورکورانه دارند و اینجا فورا به نظرات مخالف واکنش عقده ای گونه نشان می دهند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
9
من هم از نزدیک همه چیزرالمس کرده ام زن توانمند بودن به معنی مرد بودن نیست خانوم هایی که با اشتغال مشکل دارند اگر مجبوربه کارنیستند
درخانه بنشینند آقای ناشناس هم که با اشتغال زن مشکل دارد همسرش را در منزل نگه داردوافتخارکندولی هیچکس قیم زنان نیست که به جایشان تصمیم بگیرد منظورناشناس بالایی این بوده که برخلاف تصور آن خانوم کاری مثل ردشدن از رود از عهده یک زن خارج نیست آنطورکه اینجااغراق شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
1
3
حضرت ناشناس !!!مارا مستقیذ فرمودید ولی دریک کلام بنده منظورم این بود که نمیشود نسخه یکسانی برای همه زنان پیچید همین رایانه ای که استفاده میکنیم نخستین زبان برنامه نویس اش را یک زن نوشته همه زنان دریک طیف خاص از رشته ها موفق نیستندآن کارهایی هم مثل رد شدن از رود!!!!!!! چندان دشوار نیست (به همان دلیلی که گفتم). یک زن درپزشکی یکی هنر یکی مهندسی و....در رشته های فنی هم علیرغم همه محدودیتهای مرئی و نامرئی زنان موفق بسیاری بوده اند وتغییرجنسیت هم نداده اند!!!!!!!!!!!!!چه در ایران چه درجهان خوب است مهرخانه ازآنهاهم صحبت میکرد عقده ای هم کسی است که همواره سعی در تخریب و هوچی گری ومغلطه(مثل همین که زنان موفق در عرصه های مختلف را تغییر جنسیت داده ببیند)در حق هیچکس نباید ظلم شودهرکسی باید بتواندرشته ای را که به آن علاقه دارد برحسب امتیازی که کسب میکند در دانشگاه مطلوبش بخواند
چارلز بابیج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
1
2
چرا دروغ میگی دختر من اولین برنامه نویس بودم. آدا شاگرد من بود و مامور بود برنامه های من رت به زبان انگلیسی قابل فهم برای انسان تبدیل کند.
بعلاوه همیشه استثنا هست. شما استثنا رو گرفتید کل رو ول کردید؟
ای مردان زن نما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
11
3
تا آنجا که من میدانم اولین برنامه نویس کامپیوتر یک مرد بود و یک زن مترجم برنامه او بود که شاگرد وی هم بوده است.

بله به کوری چشم فمینیست ها همسرم(گوهر زندگی ام) را در جای امن (خانه ) نگهداری می کنم و خود مخلصشم هستم و با تمام وجود هم دوستش دارم
و او هم راضی است و سعی می کنم مردان دیگر هم آگاه شوند و از زندگی خوب در کنار همسرشان لذت ببرند.
هیچ مرد سالم العقلی دوست ندارد کنار یک مرد دیگر زندگی کند.
همه به زن و زنانگی نیاز دارند.
برای ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
2
آدابه ترجمه اکتفا نکرد وچیزهایی هم به این نوشته ها افزود کل متنی که آدا به بابیج داد6قسمت داشت ازaتاgعلامت گذاری ده بودند قسمتgیادداشت که نوشته های اضافه برترجمه خودآدابودطولانیتیرین قسمت متن را تشکیل میدادآدا در این قسمت الگوریتمی برای به کارگیری در ماشین تحلیلی نوشته بودکه با آن میشداعدادبرنولی را محاسبه کرد به خاطر نوشتن همین الگوریتم که قابلیت به کارگیری دریک رایانه مکانیکی اولیه را داشت آدا نخستین الگوریتم نویس کامپیوتری تاریخ محسوب میشود گرچه برخی خودبابیج را نویسنده این الگوریتم میدانند اما یادداشتی که ازبابیج درسال 1846نوشته شده شکی باقی نمیگذارد که آدا نقش اصلی را درنوشتن این الگوریتم داشته است
برای ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
1
دردهه 1950خانوم هاپرکامپایلر را اختراع کردکه دستورات انگیلیسی را به کدهای کامپیوتری تفسیرمیکرداین دستگاه بدین معنیست که برنامه نویسان میتوانند کدها را آسانتر ایجادکنندوبا اشتباهات کمتری مواجه میشوند.(زحمت سرچ بقیه موارد با دوستان)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
8
مرد عقل سالم که درواقع تعادل روانی دارد از بودن درکناریک زن باهوش و فعال و توانا لذت میبرد و زن را مساوی ضعیفه نمیداندکه زنان موفق در اجتماع
رامردبداند. زنی هم که ازنظرعقلی سالم باشدوتعادل روانی داشته باشددرواقع
خودش برای زندگی اش تصمیم میگیردچون عقل وشعوروتعادل روانی خویش راباوردارد
ناشناس مرد خطاب به فمینیست ها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
8
2
مرد عاقل فقط یک زن را دوست دارد.
زن تحصیلکرده و شاغل لزوما باهوش نیست!
کدهای قابل اجرا برای ماشین و کامپیوتر را یک مرد اختراع کرد و زن فقط نقش ترجمه آن را به عهده داشت.
تمام مواردی که فمینییست ها به آن اشاره می کنند دقیقا به بد ذاتی شما و دروغ است.
لزومی ندارد که یک زن تعریف کند که مرد چه دوست دارد یا ندارد.
شما بهتر است به دوست داشته های ملعونانه خودتان نظر بدهید
ناشناس مرد خطاب به فمینیست ها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
12
1
چنانی باید با پشت دست به دهان امثال شما کوبید که در تاریخ درج شود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
همين كه بر دهانه همسرتان كوبيده ايد و او را خانه نشين كرده ايد كافيست. زنان ديگر به شما همچين اجازه اي را نمي دهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
2
0
کامپایلر یک اختراع تلقی نمیشه. مثل اینکه شما بیاید و سازنده یک خودرو را که آپشن روی ماشین اضافه کرده مخترع بدانید.
نخیر مخترع ماشین شخص دیگری بوده.
مخترع زبان ماشین یک شخصی بوده و یک زن آمده و آن را به داده های قابل فهم برای انسان تعریف کرده و الا اگر این کار را این زن نمی کرد شخص دیگری هم بلد بود که این کار را بکند.
در واقع راه انجام این کار را همان مرد به این زن یاد داد و این زن یک کار تکراری مثل پر کردن یک لیست را انجام داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
3
بابا ول کنید این آقای ناشناس فقط به دنبال انحراف بحث سفسطه مغلطه است
ابتدا سعی در دروغ پردازی داشت حال که ددروغهای ایشان فاش شدانحراف میده که فلان چیز اختراع نیست هرچه من بگویم اختراع است یا اینکه اگر فلان چیزرافلانی اختراع نمی کرد خوب بعد یکی دیگه اینکارومیکردخوب دوست عزیزهرنوع آوری علمی به نام کسی ثبت میشودکه نخستین بارآنراآورده بعدی بعدی هم درکارنیست مهم این است که نخستین بار این فردمعزعزیرش به کار افتاده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
5
جناب ناشناس فعلا که همه اسنادوشواهدنشون میده خانوم آدالاولس نخستین برنامه نویس تاریخ هستند اما شما هم لازم نکرده تعریف از زنانگی ارائه دهید
چون زنان خود بهترمیفهمند دارای شعور و خردهستندزن انسان است نه مایملک شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
6
جنگل که نیست مملکت قانون دارد وطبق قانون اساسی مسئولین موظفند برای همه افراد در سن کار شغلی به تناسب علاقه شان فراهم آورند واما جناب ناشناس شما هم بهتراست همچون داعشیان زنان دانشمند را سر از تنشان جداکنید واینگونه عقل سالم !!!!!!!!خود را نمایش دهید
آقای ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
8
0
اگر جنگل نبود امثال شما و امثال شما الان پیداتون نبود.
اولین برنامه نویس تاریخ یک مرد بوده
و السلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
جنگلي
آقای ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
1
4
اولین تایپیست تاریخ بشر یک زن بود
تامیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
6
لیلا عراقیان " 31 ساله یکی از همین استعدادهای جوان کشورماست که این روزها به واسطه ساخت پل طبیعت نام این مهندس معمار جوان نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح شده است.

خانم عراقیان در سال 89 و زمانی که تنها 26 سال داشت طراحی پل 270 متری طبیعت را آغاز کرد و شاید در آن زمان نمی دانست که ایده و طراحی او زمانی محقق شود و پلی زیبا و مدرن در منطقه ای از تهران با طراحی او ساخته شود.

اما این رویا و طرح در نهایت در مهرماه سال گذشته محقق شد و با افتتاح پل طبیعت اثری هنری- معماری از یک زن جوان معمار ایرانی در اختیار شهروندان تهران و توریست های این شهر قرار گرفت.

پل طبیعت با 3 ستون (در سه طبقه) و طراحی بی نظیر و چشم نواز اولین پل صرفا پیاده رو در ایران محسوب می شود که بوستان آب و آتش را به پارک جنگلی طالقانی متصل می کند.

این پل به لحاظ مکان یابی در محل تلاقی بزرگراه های مدرس، حقانی، همت و رسالت قرار گرفته است و مکانی خوب برای ورزش های صبحگاهی ، پیاده روی و حتی استراحت و تفریح است
asal
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
1
راهی وجود داره تا من بتونم وارد رشته ی مهندسی a&p بشم یا نه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
1
3
به نظر بنده نزدیک به چهل ساله که سعی در جنسیت بندی جامعه می شود ولی مدرنیته و پست مدرنیته منافی طبقه بندی جامعه بر اساس جنسیت است . این موضوع جهانیست . وضعیت خانم ها دز تمام دنیا بهتر شده است .امروز نمی شود برای کسی که جنسیت متفاوت دارد نسخه متفاوت پیچید . جامعه ما در حال گذر از مدرنیته و پست مدرنیته است و کسانیکه سنتی و رادیکال هستند بر اساس باورهایشان چالش های بزرگ در زندکی اعم از اشتغال و تحصیل و مدیریت و ... ایجاد می کنند. فراموش نکنیم روزگاری حکومت با سرعت به سمت مدرنیته می رفت و مردم بجا مانده (سنتی)که به تازکی به شهر نشینی روی آورده بود این جکومت را برنتافت و کنار زد . امروز نظام سنتی مانده و مردم بسیار مدرن شده اند و رادیکالیسم دارد دست و پا می زند . خدا خودش بخیر کند . آمین .
عاطفه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
0
5
خسته نباشید هم وطنای عزیز
روز به روز اوضاع کشور بدترمیشه فقط به خاطر ماها که دنبال همچین بحثایع مزخرفی هستیم
میدونید قراره کشورو ما احمقا اداره کنیم ما باعث افتخارش بشیم ولی واقعا ماهایی ک فقط یع مشت ادم ظاهر بین و ضعیف هستیم میتونیم؟به جایه اینکه مرداو زنا پشت هم باشن به جایه اینکه دخترو پسرا ازهم حمایت کنن دنبال یه مشت دلیل و داستانن برای اینکه خودشونو بهتر معرفی کنن
حقیقت اینه هرکسی اگه بخاد و تلاش کنه و امید داشته باشه میتونه ازپس هر رشته ای ک دوس داره بربیاد حتی اگ شغلی دراینده براش نباشه خودش برای خودش فرصت به وجود میاره بیشترازهرچیزی به تلاش نیاز داریم نه حرفای بیهوده به عمل واقعی نیاز داریم نه تظاهر و ریا
چمون شده؟جمع کنیم خودمون
گند زدیم توکشوریکه باکلی سختی زمان و گذرونده و به اینجارسیده
بابا دارم ازاین ایران حرف میزنم خاکمون
حواسمون هس؟
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
0
7
با این مطالبتون پسرا رو پرو تر و دختر هارو نا امیدتر کردین
چرا همش تو سر دخترا میکوبین؟؟؟؟؟؟؟؟
اونوقت هم میگین دخترا استعداد ندارن .....بهره بگیت نذاشتیم شکوفا بشه!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
0
4
خواهشا این طور نگویید این به هوش خانوم بستگی داره در ضمن خدا زن و مرد رو یکسان آفریده و خانوم‌ها خودشون باعث شدن دست کم بگیرنشون اینو باور کنید که هیچ مردی از زنی بالاتر نیست و خانوم‌ها در همه عرصه ها اگه از آقایون بالاتر نباشند کم تر نیستند پس لطفا کلی ننویسید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
3
به نظر من دختر بسر دریک سطحین
زینب
|
Turkey
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
7
من خودم عمران خوندم.و شاگرد اول هم بودم.تمام ریاضی ها رو بیست گرفتم.ارشد هم سازه سراسری قبول شدم وقتی پسرم دو سالش بود.و الان هم ایران نیستم.همسر حضرت محمد،خدیجه زمانی که با ایشون ازدواج کردند موفق ترین زن تاجر عربستان بودند.اگر بودن یک زن و بچه داری و حذف یک فکر و اندیشه از جامعه آرمان اساسی بود بزرگواری چون حضرت محمد انتخابی این چنین نداشتن.زن بودن خیلی سخته.چون مجبوری زمانی که همه فکر میکنند ضعیف هستی اول به خودت تابت کنی که قدرت ربطی به جنسیت نداره و بعد به دیگران و جامعه.جامعه ای که زنان بیشتر از آنکه کتاب بخوانند تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند بیشتر توی تلگرام هستند.اگر میخواهید هیچ وقت به خاطر زن بودن خود اذیت نشید اول خودتون رو تغییر بدید بعد جامعه کوچیک خود که خانواده خودتون هست و این فقط با داشتن اطلاعات زیاد امکان پذیره.پس یک زن یا یک مرد تا زمانی که خداوند فرمودند آنها را از یک جنس آفریدیم هیچ فرقی در توانایی ندارند.موفق باشید همه آونایی که میخوان و تلاش میکنن و البته قوی هستند
هدیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
5
من به عنوان یک دختر 15 ساله نفهمیدم الان باید برم رشته ی ریاضی یانه.
در ضمن اقایون وخانم ها در کنار هم موفقند واگر کسی این رو نمی فهمه اجازه بدین تو خماری بمونه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
1
سلام من دانش اموزم و رشته ی مورد نظرم مهندسی مکانیک هست ولی خیلی ها با این انتخاب رشتم مخالف هستن ولی به نظر من اینم ی علاقه ست ی دخترا خیلی خوب میتون توی رشته های عملی و کارگاهی موفق باشن .و میتونن پا به پای ی پسر کارها ی عملی انجام دهند و شایدم بهتر از اون ها این که میگن دخترنمی تونن این رشته هارو انتخاب کنن ببخشید بخشید ولی ضر زدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
الان من می تدنم ریاضی ور دارم .چون ریاضیم همیشه بیست نیست
Meli
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
باسلام پوستان لطفا اگه میشه کسی ک درباره ی رشته عمران اطلاعات داره به من ایمیل بکنه و درباره شاخه ها و این رشته ،ممنون میشم :-)
armina
|
United States
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
1
0
سایتتون عالی بود
نيكا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
اگر به فكر اين باشيم كه مردا موفق ترن كه تو بيشتر شغل ها بهتر كار پيدا مي كنند دختر ها فقط در هنر كار پيدا مي كنند من خودم حاظر نيستم اينهمه درس بخوانم اخرش برم هنر
ترانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
0
دیوونه شدم از حرفای چرتتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
برای رشته تربیت بدنی از کدوم رشته برم بهتره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
1
ب نظرتون رشته مهندسی پزشکی برای خانوما چطوره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
3
هر کی اینو پست کرده مرد بوده از حسودی ترکیده انقد دخترا دانشگاه قبول شدن خودشون خونه نشین شدن خواسته جلوی دخترا رو بگیره.
کی ثابت کرده همه ی زنا احساسین؟
من وقتی میبینم مرد ها مثل شما بی مصرف و کلاه بردارن ده احساسی تو وجودم نمونده. آخه شما که میخواین زنا رو خونه نشین کنین آدم هستین که بابت شما خانوم ها احساساتی بشن؟
rozz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
0
1
سلام بابای من کارخونه ی ساخت ماشین های سنگین روداره منم ب خاطر همین موضوع رفتم رشته ی ریاضی وبا همین تفکر الان رشته ی برق در اومدم الان استرس گرفتم با خوندن این کامنتا که اگه موفق نشدم باید چکار کنم لطفا راهنماییم کنین
پاسخ ها
شبنم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
خدا کریمه
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
0
1
هر کسی باید به رشتش علاقه داشته باشه و تلاش کنه تا به هدفش برسه...حالا انگار تو بقیه رشته ها کار ریخته که تو رشته ریاضی واسه خانما گیر نمیاد...مهم رشته ایه ک انتخاب میکنی و باید نسبت بهش دید کافی داشته باشی
فائزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
0
تا وقتی مردایی مث شما غارنشین ها توی این خاک نفس میکشید و فقط میخواید خانوما رو توی خونه حبس کنید مسلمه که جلو راه خانوما این همه مشگل هست البته خود خانومای محترم هم بهتره اعتماد بنفسشون و بالا ببرن و بفهمن این و که میتونن با وجود مشگلات و سدها در صورت علاقه به کارشون خیلی. هم موفق باشن و موفق شدن و دنبال هدف رفتن هیچ ربطی به جنسیت نداره
بیتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
سلام من میخوام انتخاب رشته کنم و مهندسی عمران بزنم چون هم علاقم زیاده هم کار عملیم خیلی خوبه ولی همه میگن برای دختر مهندسی خوب نیس تورو خدا کمک کنید دارم روانی میشم از همه جا ناامیدم کردن
خانوم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
1
ببینید هیچ مطلقی وجودنداره،ولی به صورت کلی قبول ندارین که خانما جزیی نگرترن؟روحیشون حساستره؟احساساتشون بیشتره؟مهندسی رشته ی سنگینی برای خانماست
نیه غیرازاون رشته ایه گه آقایونم ازپسش برمیاد،ولی رشته هایی مثل پزشکی باید واردبشن چون نصف جمعیت رو خانما تشکیل میدن،یا بعضی دیگه از رشته های تجربی
به نظرمن مثل این میمونه که خانومی خونه رو ول کنه،تربیت بچه رو بزاره کنار و بسپاره به مهد و.. بعدبره بیرون سرکار،درحالی به غیرازمادر هیچ کسی از عهده ی تربیت بچه برنمیان حتی بابا.
این حرفارو فمنیستها هم میزدند که دختربچه خودش بیشتر عروسکو دوست نداره،چون بهش ازاول عروسک دادین این گرایشو داره یاچون به پسرماشین دادین اونو دوست داره،بعد اومدند امتحان کردند در محیط برابر پسر و دختروگذاشتن و دیدند که خودشون این میلودارن
نمیدونم چقدرحرفم درسته ولی فکرمکنم آقایون تو مهندسی قوی ترن به طور عموم .
اگر کسی موافق نیست بگه چرا؟
فائزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
1
سلام بنظرم آدما چه زن چه مرد بابد تورشته که توش علاقه و استفداد دارن تحصیل کنن.البته راست میگن یکم به زن و مرد بودن بستگی داره ولی باید به زنا حق انتخاب داده بشه نه اینکه محدودشون کنن..
الان خیلی از پسرا هستن که تو این رشته های به قول شما مردانه تحصیل کردن ولی الان کارشون با رشتشون فرق داره حتی ادمای معروف مثل بازیگرا و مجریا
خیلی اقا پسرای مهندسم هستن که بیکارن پس باید بگیم اونام کلی سرمایه رو هدر کردن
من خودم یه دخترم و البته متعصبانه هم نمیگم.چه زن چه مرد باید طبق روحیه و استعداد و تواناییش انتخاب کنه و خانوما نزارن براشون تصمیم بگیرن باید خودشون انتخاب کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
1
من امسال رشته مهندسی نفت رو انتخاب کردم و ترم یکم
هرشب خوخوری می کنم و ارامش روحی و روانی ندارم سه سال کنکور تجربی دادن و هر سه سال یه رتبه ی وحشتناک قبول شدم...مجبور شدم بیام مهندسی .مهندسی هم یا تفت و مکانیک و ای تی یا شیمی و نفت.گفتم شاید نفت بهتره...دارم دییونه میشم به عینه میبینم هیچ اینده ای ندارم اما از تو خونه موندن بهتر...اگه بری تجربی هم فقط عمرت حرم میشه..تا سهمیه نداشته باشی به هیچ جا نمیرسی
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
من سال اول کنکور تجربی دادم و رشته ای که میخواستم نیاوردم برای امسال کنکور ریاضی ثبت نام کردم چه رشته ای برم برام بهتره؟؟ینی واقعا هیچ منهدسی واسه دختر خوب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
دختر خالم مهندس عمرانه ... جایی که کار میکنه ماهی 10 میلیون مگیره...ببین اینایی که میگن نرو چون نتونستن!!
الهه یه دختر با افتخار
|
United States
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
0
2
من یه دخترم در حال حاضر پشت کنکورم و فقط به عشق مهندسی نفت وارد این رشته شدم ... هیچوقت به مزخرفات آدم هایی که حتی ارزش فکر کردن هم ندارن گوش نمیدمو برام مهم نیست و به نظر من دروغ ننویسین بهتره اون خانومی که دانشجوی دکترای نفت هستن اگه قرار بوده پشیمون بشن همون بعد از دوران چهارسال کارشناسی باید پشیمون میشدن نه اینکه حالا دکترای این رشته رو بخونن و بگن پشیمونن به نظر من اصلا همچین کسی وجود نداره و این یه دروغه!!! شمام لطفا نظر منو نه سانسور کنین نه حذف البته اگه تحمل حرف حق رو داشته باشین!!! درضمن من با نظر اون آقایی که گفتن بعضی از دخترا تو خیابون صافم نمیتونن راه برن موافقم
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
1
0
از خانمهای عزیز خواهش میکنم تو رشته های مهندسی نرن چون من خودم رشته برق خوندمو و کارهم گیرم نیومد فقط عمرمو تلف کردم و چیزی جز افسردگی برام نداشت ,چون اولش فقط میخاستم به همه نشون بدم که من میتونم سخت ترین رشته رو بخونم و بلند پروازی کردم اما دودش تو چشم خودم رفت,رشته های پزشکی و زیر شاخه هاش بهترن از لحاظ بازار کار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
واقعا واست متاسفم...چون تو کار گیرت نیومده هیشکی نباید بره؟!میخوای بگم در دانشگاهها رو ببندن؟!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
1
1
یادمه با سخت ترین شرایط درس خوندم
اما موفق شدم و به تموم آرزوهام رسیدم واسه رسیدن باید جنگید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
0
من دانشجوی سال سوم مخابراتم این حقیقت رو باید پذیرفت که خانم ها در این رشته ها دچار مشکل میشن
ووقتیذوارد این رشته شدی و خواه ناخواه با سطح توانایی آقایون مقایسه شدی اونوقته که میتونی ادعا کنی هم سطح یه مرد هستی یانه واقع بین باشیم من همون ترم یک پذیرفتم مسیرم غلطه
.....
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
2
با سلام فرزانه خانم شماا اگه در کارتون موفق نیستی قرار نیست بگی همه نا موفق هستند من الان سرپرست کارهستم .....
از کار وتمرکزی که دارم رازی هستند
اگه شما موفق نیستی در کارهات به بقیه توهین نکن.......
الهه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
1
1
سلام من فارغ التحصیل رشته مکانیک سال ۹۵ازدانشگاه دولتی میباشم ومتاسفانه بدلیل بلندپروزای زیادعلی رغم اینکه ازهمون اولین سال کنکوردررشته های غیرمهندسی پذیرفته میشدم ولی بدلیل سختگیری وبلندپروزیای زیادچندسال مدوام کنکوردادام والان با۳۶سال سن هیچ سابقه کاری ندارم چون تورشته های فنی خصوصامکانیک بازارکاری وجودنداره خصوصاواسه خانوما.الان بشدت پسیمون ک باوجوداین ک رشته به این سختی روخوندم ولی هیچ ثمری نداشت واسم وباین علت بسیارشرایط روحیم وخیمه چون نه شرایط سنی لازم دارم واسه استخدام رسمی نه توحیطه رشته ها ی فنی کارهست وتوبازارکاراین رشته جذب خانومابسیارکمه.پیشنهادمیکنم برای رشته های مهندسی وقت هزینه نکنیدوبریددنبال رشته هایی ک بازارکارش خوبه.
هادی مهندس برق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
1
1
به نظر من اکثر رشته های مهندسی واسه اکثر خانوما مناسب نیستن ، برق و مکانیک و عمران و نفت و معدن که اصلن.حالا اگه خواستین خانم مهندس صداتون کنن مهندسی کامپیوتر و مهندسی IT و نهایتاً معماری میتونه خوب باشه . ولی در کل رشته های گروه های تجربی و انسانی واسه خانما بهترن مثل وکالت و حقوق و مامایی که حرف نداره .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
1
من قبول دارم به طور میانگین پسرا باهوش ترن ولی از اون طرف تلاش خانوما بیشتره به نظر من تنها مانع سر راه خانوما کمبود اعتماد به نفس و استرسه که اینم به خاطر جامعه مرد سالاره انقد از بچگی کوبیدن تو سر دخترا که ایندت بچه داری و خونه داریه باورش کردن هر چی هم به خودمون بگیم ما هم میتونیم ولی بازم تو ناخوداگاهمون مردا بهترن و البته که فرصت های کاری واسه اقایون بهتره و خیلی وقتا قبل از هر شناختی نسبت به خانوما جبهه گرفته میشه یه خانوم از صنعتی شریف فارغ التحصیل شده رفته واسه کار قبولش نکردن گفتن شما دو روز دیگه مرخصی ازدواج میخوای مرخصی زایمان میخوای بچت مریض میشه مرخصی میخوای و و و ... پس بهتر یه مرد از یه دانشگاه معمولی استخدام کنیم
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
1
من به عنوان یه دختر 20 ساله مهندس ...
فقط میتونم بگم با این طرز فکر مزخرفی که تو این کشور هست همه تلاشمو میکنم تا از ایران برم و با همچین آدمایی زندگی نکنم...
آآآآآآآآآآآآمییییییییین
نمیشناسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
1
0
به نظر من واسه هیچ رشته ای خصوصا مهندسی کارنیست واقعا ناراحتم که با چه آرزو وامیدی رشته های مهندسی روانتخاب کردم
یه دخترررررررررررر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
1
به نظر من هم اگر کسی چیزی رو بخواد و تلاش کنه بهش میرسه من خودم مهندس کامپیوتر هستم و یه دختر و خیلی هم راضیم. یکی از دوستامم مکانیک خونداونم خیلی راضیه.یه بنده خدایی ام الان مامایی خونده و بیکاره و پشیمون پس اصلا ربطی نداره چی میخونی مهم خودتی و هدفت
فریبرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
0
توی این کشور رشته خدایی هم بخونی تا پارتی نداشته باشی فایده نداره چوپونی بخون یه کسی رو داشته باش حله
لاله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
به نظر من رشته ی مهندسی بهترین رشته ی از رشته های نظری است
نگین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
1
به نظر من مهندس معماری برای انجام ساخت وسازبناها وبرخی انجام مهارت های کاریابی هیچ رشته ای فقط برای مردان ساخته نشده است برای دختر ها نیز همچنین
Zeinab
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
سلام تو رشته ریاضی فیزسک چه شغلی از نظر بازار کار برای خانما بهتره ؟
رزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
سلام من خودم دانشجوی حسابداریم ولی خیلی به رشته های مهندسی علاقه دارم مخصوصا نقشه کشی
ZAHRA
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
ما جوونا وقتی پشت هم نیستیم همدیگرو با خاک یکسان میکنیم نباید از دولت به اون عظمت توقع داشته باشیم شرایط رو برامون فوق العاده کنه
ما برا هم ارزش قایل نیستیم اسممونن رو هم گذاشتن تحصیل کرده
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
1
با سلام . شما پسرا اخه چقدر از خود راضی هستین؟ چرا میگین که یه دختر نمیتونه تو رشته مهندسی موفق شه؟ موفقیت یه فرد به علایقش بستگی بیشتری داره تا به وضعیت جامعه .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: